Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 

Kiégett szerelem

2009.04.08

Az utóbbi időben mintha nem értenétek szót egymással. Minden apróság vitát szül, vagy éppen az ellenkezője történik: otthonotok falai között hasogat a csend. Lehet, hogy nálatok is a párkapcsolati burn out szindróma áll a háttérben? Ime néhány tipp, tanács.




Vajon kihűltek az érzései?
Mikor kezdhetünk el gyanakodni?


Ha a közösen töltött idő jéghideggé válik, ha párunk inkább magába gubózik, és csak akkor kommunikál, ha muszáj, esetleg rendszeresen későn jár haza, és amikor mellettünk van, akkor is úgy érezzük, mintha fényévekre lenne tőlünk. Persze elkezdünk okok után kutatni, hiszen egyre halmozódnak bennünk a kérdések: már nem tart minket vonzónak? Vajon kihűltek az érzései? A szexmegvonás is figyelmeztető jelként szolgálhat: a burn outos úgy próbál időt nyerni magának, hogy mindenféle testi közeledést elutasít. A kapcsolatokat életben tartó „az egyik éhes, a másik jóllakat” elv ezzel megdől.

Máshogy égünk ki...


A szakemberek szerint azonban vannak nemenként elkülöníthető jelei a kapcsolati kiégésnek. A nők inkább a szerelemmegvonást alkalmazzák (és ezzel együtt a szexet is bojkottálják), míg a férfiaknál a szex akkor sem kerül feltétlenül parkolópályára, ha az érzelmeik kiégése már megkezdődött. A gyengédség megtagadása tehát tipikusan női fegyver, amely az elvárások ki nem elégítettségét hivatott jelezni. A kiégett nő, bár gyengének és zavarodottnak érzi magát, mégis hatalomra vágyik, hiszen úgy érzi, saját önértékelése a tét. Tudat alatt bízik abban, hogy ha megvonja a férfitől a figyelmet, a törődést és a gyengédséget, akkor a markában tarthatja. Mondjuk addig, amíg le nem tisztul benne, hogy hogyan tovább.


A régen lappangó folyamatot a nőknél a másikban való csalódás és a féltékenység válthatja ki, míg a férfiaknál leginkább akkor jelentkezik, ha fokozott nyomás alatt érzik magukat a kapcsolatban. Például a nő sürgetné már a kapcsolat törvényesítését, a férfi azonban nem tartja fontosnak ezt a lépést, mindennek tetejébe azt kell tapasztalnia, hogy bűnhődnie is kell emiatt.
A szexmegvonás mindkét nem esetében csak a jéghegy fájdalmas csúcsa. Ami ennél sokkal rosszabb, az a kapcsolatra telepedő, hallgatag bizonytalanság, ami szép lassan mindkét fél reményeit megöli, ha nem képesek időben visszafordítani a folyamatot.


Tanulj meg újra nevetni magadon!


Mi van akkor, ha a szakítás gondolata – mint végső megoldás – csak az egyikőtökben fogalmazódik meg? Íme néhány dolog, amely megfontolandó, mielőtt menekülőt fújnál:

• Nézz szembe a kapcsolatban lappangó problémákkal, személyes sértettséged félretéve mondd el párodnak, hogy miért veszítetted el a lelkesedésed és motivációd.


• Csalogasd elő újra a vágyaidat – amelyek elhalványultak vagy el is felejtődtek –, és tisztázd le a pároddal, hogy társad szeretne-e lenni ezek megvalósításában. Ne mondj le az igényeidről!

• A helyes döntés meghozásához szükséged lesz a belső energiáidra!

• Szentelj több időt a barátaidnak és a hobbijaidnak, járj el sportolni, masszíroztatni, sétálj nagyokat magadban. Emellett fordíts elegendő időt az éjszakai pihenésre is. A burn outból való felépüléshez elengedhetetlen a napi 8-9 óra alvás.

• Adj esélyt a másiknak arra, hogy emlékeztessen rá, mi is köt(ött) össze benneteket. Csináljatok olyan programokat, amiben mindketten örömötöket lelitek. Ha ez mégsem sikerül, egyúttal megerősítést is nyerhetsz arról, hogy kettőtök között már nem működik a dolog.

• Szakítsd ki magad gondolatban a jelenből. Bármennyire is fátyolosnak látod a jövőt, próbáld magad elé idézni, mi lesz veled (veletek) 3 hónap múlva. Minél többször idézed fel ezt a jövőképet, annál nagyobb az esélye, hogy önbeteljesítő jóslattá válik.


• Ne akard mindenáron kikerülni a konfliktust! Egy tányérdobálós veszekedés sok sérelmet, kényes pontot tisztázhat, a hosszúra nyúló hallgatás viszont csak időhúzás. Ha kiállsz magadért, önbizalmad is erősödni fog!

• Akármilyen reménytelennek látszik a helyzet, próbáld meglelni a jó oldalát. Például ha csak az egyedüllét réme tart vissza a szakítástól, gondolj arra, hogy a szabadság új távlatokat nyit meg számodra. Ha pedig szíved egyik darabkája még a párodhoz húz, erősítsd magadban a pozitív emlékeket és érzéseket. És a legfontosabb: tanulj meg újra nevetni saját magadon!


Türelem rózsát terem?



Néhány tanács arra az esetre, ha a párodon észleled a magánéleti kiégés jeleit:

• Nagyon fontos, hogy éreztesd vele: szereted, fontos számodra, és bármit megtennél azért, hogy jobb kedvre derítsd! Ha pillanatnyilag nem is viszonozza az érzéseidet, később duplán meghálálja majd a törődésed.

• Ne erőltesd rá a társaságod, vagy azokat a programokat, amelyek igazából neked fontosak. Hagyd, hogy kicsit a maga útját járja, mert ha csak együtt ücsörögtök a súlyos csendben, a nyomasztó hangulat hirtelen döntéseket szülhet.

• Ha a kapcsolatotok túlságosan egyoldalúvá válik, valószínűleg benned is megindul az eltávolodás folyamata. Párod értékeit szem előtt tartva csak addig tűrd ezt az állapotot, amíg úgy érzed, nem sérülsz emberi méltóságodban. Ha kedvesed egyértelműen érezteti veled, hogy részéről vége, próbáld lélekben elengedni. A párkapcsolati burn out ugyan felhívhatja a figyelmet a kapcsolat bizonyos hiányosságaira, és ilyen szinten új energiákat is adhat a kapcsolatnak, de a szindrómában rekedés szép lassan mindkettőtöket felemészthet majd.